پیشنهاد سردبیر

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 1010925

ساخت مسکن و اعطای مالکیت، این امکان را به مردم می‌دهد که علاوه بر دریافت وام ساخت مسکن، بتوانند با وثیقه کردن ملک خود، وام‌های دیگر را نیز دریافت کنند. این وام علاوه بر خانه دار کردن، امکان دسترسی به تسهیلات بانکی را نیز برای اقشار ضعیف فراهم می کند.

یکی از گفتمان‌هایی که دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم هم در کارزارهای انتخاباتی و هم پس از ریاست جمهوری بر آن تاکید دارند، رعایت عدالت در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست تا همه‌ی اقشار جامعه از جمله بی‌صدایان بتوانند از امکانات بهره‌مند شوند.

این نگاه عدالتخواهانه در جلسه‌ی سازمان برنامه و بودجه نیز تکرار شد و رئیس جمهور محترم فرمودند :« تخصیص و هزینه کرد بیش از ۵۰ درصد تسهیلات و منابع بانکی کشور در پایتخت را از جلوه‌های بی عدالتی در توزیع منابع و موجب توسعه بی‌محابا و بی منطق تهران، بدون در نظر گرفتن پیوست‌های زیست محیطی و ملزومات زیر ساختی عنوان کرد و افزود: از دیگر وظایف سازمان برنامه و بودجه جلوگیری و اصلاح شیوه ناعادلانه توزیع منابع با تمرکز زدایی از بودجه ریزی و اولویت بخشی به توسعه دیگر مناطق مهم و راهبردی کشور از جمله سواحل مکران است.»

یکی از عوامل شکل‌گیری فاصله‌ی طبقاتی در کشور، بی عدالتی در پرداخت تسهیلات بانکی می‌باشد. علیرغم این‌که دولت‌های مختلف سعی کرده‌اند امکان دسترسی  دهک‌های پایین درآمدی به تسهیلات را فراهم کنند، اما با فاصله با وضع موجود همچنان زیاد است.

برای حل این مسئله، یک پیشنهاد به رئیس جمهور محترم و تیم اقتصادی دولت پیگیری پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط فاقد مسکن می‌باشد.

عموم کسانی که متقاضی واجد شرایط وام ساخت مسکن هستند، از دهک‌های پایین درآمدی می‌باشند که در حالت عادی امکان دریافت تسهیلات را ندارند. از آن‌جایی که وام ساخت مسکن هم به متقاضیان واجد شرایط شهری و هم روستایی تعلق می‌گیرد، همه‌ی ایرانیان فاقد مسکن به صورت برابر امکان بهره‌مندی از آن را دارند و تا دورترین روستاها و کوچک‌ترین شهرها را در بر می‌گیرد.

همچنین بخش مسکن مانند یک لوکوموتیو است که علاوه بر ایجاد اشتغال به صورت مستقیم با ۱۳۰ صنعت و خدمت به صورت پیشین و پسین در ارتباط می‌باشد بنابراین ساخت مسکن عملا منجر به رشد و رونق بخش صنعت و خدمات هم خواهد شد. باید توجه کرد به دلیل این‌که ساخت مسکن کل پهنه‌ی کشور را در بر می‌گیرد اشتغال ایجاد شده متمرکز در کلانشهرها نیست و تا دورترین روستاها اشتغالزایی خواهد داشت.

همچنین لازم به ذکر است یکی از دلایل این‌که دهک‌های پایین امکان دریافت تسهیلات بانکی را ندارند، نداشتن وثیقه مناسب است. ساخت مسکن و اعطای مالکیت، این امکان را به مردم می‌دهد که علاوه بر دریافت وام ساخت مسکن، بتوانند با وثیقه کردن ملک خود، وام‌های دیگر را نیز دریافت کنند. به عبارت دیگر وام ساخت مسکن یکی از عادلانه‌ترین وام‌هاست که علاوه بر خانه دار کردن طبقات پایین درآمدی، امکان دسترسی عادلانه‌تر به تسهیلات بانکی را نیز برای اقشار ضعیف فراهم می‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.